Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
(bedragen x € 1.000) | ||
Vorderingen | 31-12-2017 | 31-12-2018 |
Vorderingen op openbare lichamen | 4.641 | 5.708 |
Verstrekte kasgeldleningen | ||
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | ||
Overige vorderingen | 5.178 | 4.511 |
9.819 | 10.219 |
Vorderingen op openbare lichamen
2017 | 2018 | ||
Vordering BTW-Compensatiefonds | 4.140 | 5.410 | |
Vordering BTW | 0 | 0 | |
Overige vorderingen op openbare lichamen | 501 | 298 | |
4.641 | 5.708 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
Ultimo 2018 staan er geen gelden uit in verband met Schatkistbankieren.
Decentrale overheden zijn verplicht om hun overtollige middelen in 's Rijks schatkist aan te houden. Om het dagelijks kasbeheer te vereenvoudigen is er een drempelbedrag, afhankelijk van het begrotingstotaal, dat buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is gelijk aan 0,75% van het begrotingstotaal indien het begrotingstotaal lager is dan € 500 miljoen. De benutting van het drempelbedrag wordt berekend als gemiddelde over alle dagen in het kwartaal. Gemiddeld mag een decentrale overheid dus maximaal het drempelbedrag buiten de schatkist hebben. Uit onderstaande tabel blijkt dat drempelbedrag in 2018 niet is overschreden.
(bedragen x € 1.000) | |||||
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren | |||||
Verslagjaar 2018 | |||||
(1) | Drempelbedrag | 657 | |||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfers op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 22 | 103 | 128 | 140 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder drempelbedrag | 636 | 554 | 530 | 517 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding drempelbedrag | ||||
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 87.653 | |||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 mln | 87.653 | |||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 mln te boven gaat | - | |||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 657 | |||
(2) Berekening kwartaalcijfers op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 1.966 | 9.376 | 11.742 | 12.925 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2)- (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten Rijks schatkist aangehouden middelen | 22 | 103 | 128 | 140 |
Overige vorderingen
31-12-2017 | 31-12-2018 | ||
Debiteuren algemeen | 783 | 381 | |
Belasting debiteuren | 1.081 | 1.256 | |
Voorziening dubieuze debiteuren | -92 | -82 | |
Vorderingen faciliterend grondbedrijf | 3.537 | 2.957 | |
Voorzienbaar tekort Noorddijk-Geerkade | -133 | 0 | |
Overige vorderingen | 2 | -1 | |
5.178 | 4.511 |
Voor de verwachte oninbaarheid is een voorziening debiteuren gevormd. De voorziening is statisch bepaald op basis van geschatte inningskansen.
Faciliterend grondbeleid
Het voorzienbaar tekort Noorddijk-Geerkade wordt in 2018 aan de passiefkant van de balans gepresenteerd als onderdeel van de voorziening grondbedrijf.
Kosten die gemeenten maken in het kader van faciliterend grondbeleid en die zij verhalen op derden, zijn als vordering op de gemeentelijke balans geclassificeerd. Afhankelijk van de status van de vordering dient deze op de balans van de gemeente tot uiting te komen als kortlopende vordering of overlopend actief. Bepalend voor de classificatie is de aanwezigheid van een getekende overeenkomst.
De totale balanswaarde van het faciliterend grondbeleid bedraagt € 3,0 miljoen.
(bedragen x € 1.000) | ||||||||
Faciliterend | Boek- | Inves- | Inkomsten | Verlies- | Boek- | Voorziening | Balans- | Verwer- |
grondbedrijf | waarde | teringen | 2018 | neming/ | waarde | verlies | waarde | vingen |
1-1-2018 | 2018 | Balans | 31-12-18 | complex | 31-12-18 | prijs m2 | ||
Overige grondexploitaties niet zijnde Voorraden: | ||||||||
Het Balkon | 3.462 | 201 | -873 | 2.791 | 2.791 | 21 | ||
Noorddijk-Geerkade | 75 | 11 | 86 | 86 | ||||
Binnenstad/Sluispolder | 0 | 43 | 43 | 43 | ||||
Binnenstad/Vlietlocatie | 0 | 137 | -100 | 37 | 37 | |||
De Kade | 0 | 50 | -40 | 10 | 0 | 0 | ||
Totaal | 3.537 | 442 | -1.013 | 10 | 2.957 | 2.957 |
Het Balkon
De fasering is gerelateerd aan de mijlpalen zoals die zijn benoemd in het MPG 2019, pagina 18. Voor het Balkon is de grondprijs contractueel vastgelegd (bron: Addendum 2 bij de Koopovereenkomst Balkon van 1 april 2005 d.d. 14 maart 2012).
Noorddijk-Geerkade
De fasering van het project is afhankelijk van de verloop van de bezwaarprocedure omtrent de omgevingsvergunning. Als het project doorgang kan vinden dan gelden de mijlpalen vanuit het MPG 2018, pagina 23. Voor de Noorddijk-Geerkade is de grondprijs contractueel vastgelegd (bron: Addendum bouwplan Noorddijk-Geerkade. Behorende bij de Koop- en ontwikkelingsovereenkomst d.d. 28 november 2011. Versie 17 november 2015).
Binnenstad/Sluispolder
Sluispolder-West: Deelplan 1 met daarin 36 grondgebonden woningen (waarvan 25 sociale huur) en het IKC De Kindertuin (voorheen CBS ’t Spectrum) is opgeleverd. Deelplan 2, gelegen tussen de Jan Luykenstraat, de Bekkerslaan en de Bilderdijklaan is in uitvoering. Het plan bestaat uit 89 woningen (waarvan 48 sociale huur). De woningen aan de Jan Luykenstraat zijn opgeleverd en de overige woningen worden in 2019 opgeleverd. In september 2017 heeft Maasdelta een sloopbesluit voor het volgende deelplan aan de P.C. Hooftlaan genomen. De woningen zijn gesloopt.
Binnenstad/Vlietlocatie
Overeengekomen is dat het complex de Vliet niet eerder wordt gesloopt nadat de nieuwbouw fase 3 aan de P.C. Hooftlaan in Sluispolder West is opgeleverd. Hiermee ontstaat de mogelijkheid voor bewoners van De Vliet om op zorgvuldige wijze te verhuizen naar de vervangende huisvesting.
Kade
In mei 2018 is na vaststelling door de raad het bestemmingsplan onherroepelijk geworden. Conline beëindigd de bedrijfsactiviteiten in 2018. De uitkomsten van het onderzoek voor de optimalisatie van verkeerssituatie zullen moeten worden bezien in relatie tot de ontwikkeling van De Kade. Na vaststelling van Hoofdstructuurplan (Structuurplan Inrichtingsplan) wordt gestart met het uitwerken van de deelplannen / fases.