Juridische kwaliteitszorg
Juridische kwaliteitszorg bevat het geheel van maatregelen die worden getroffen om juridische risico's en daarmee samenhangende schade te voorkomen of te beperken. Hiervoor dienen de producten en diensten van de gemeente Maassluis aan juridische kwaliteitseisen te voldoen.
De juridische control op de producten van gemeenschappelijke regelingen is op diverse punten geconcretiseerd, onder meer de verwerkersovereenkomst in het kader van de AVG. Deze wettelijke verplichte overeenkomst is nodig op het moment dat wij persoonsgegevens voor iemand verwerken, of wij persoonsgegevens aan een derde ter beschikking stellen.
Verder staat in MVS-verband het gebruik van Algemene Inkoopvoorwaarden in het middelpunt van de belangstelling. In Maassluis hebben inkoop en aanbesteding een prominente rol gekregen, onder meer door een in-company cursus en de vorming van een Inkoopteam.
Er zijn nieuwe voorzitters en leden voor de Algemene kamer van de bezwaarschriftencommissie geworven. De bezwaarprocedure is zoveel mogelijk gedigitaliseerd, commissieleden beschikken over een Ipad ten behoeve van digitale raadpleging van de stukken. Digitale aanlevering van stukken aan belanghebbende(n) en gemachtigde(n) behoort nog niet tot de (technische) mogelijkheden. Het optimaliseren van de digitale procedure heeft echter nog steeds de aandacht.
In 2018 zijn meer bezwaarschriften ingediend dan in 2017 (42 om 23) en ook meer bezwaarschriften behandeld door de bezwaarschriftencommissie, 29 Commissie-adviezen, tegenover 17 in 2018, waarbij in drie gevallen werd geadviseerd om de bezwaren (deels) gegrond te verklaren. Een verklaring voor de stijging is dat er meer bezwaarschriften zijn ingediend vanwege exploitatie-, drank- en horeca-vergunningen, waaronder 5 in één kwestie. Evenals in 2017 zijn er 10 bezwaarschriften ingetrokken, vanwege uiteenlopende redenen, waaronder overleg met bezwaarmakers en het tegemoetkomen aan de bezwaren. Alle bezwaarschriften zijn ingetrokken voordat deze op zitting kwamen.