Burger, bestuur en veiligheid

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

In het kader van de aanpak Burgemeesterswijk werd de integrale aanpak in 2018 gecontinueerd. De integrale aanpak van de specifieke problemen in de wijk is opgepakt langs vijf pijlers. Deze pijlers zijn:

  1. Activeren van bewoners
  2. Frontlijnwerkers in de wijk: er op af
  3. Zichtbaarheid in de wijk
  4. Preventieve jongerenaanpak
  5. Vroegsignalering

Realisatie politiepost
Begin 2018 werd de politiepost in gebruik genomen. De wijkpolitie en de gemeentelijke afdeling Openbare Orde en Wijkbeheer en het Team Bouwen en Wonen hebben hier nu hun gezamenlijke werkplek. Dit betekent dat een nauwe samenwerking tussen beleidsmedewerkers, vergunningverleners, en handhavers waarbij er betere, snellere en frequentere afstemming plaatsvindt tussen operationele maar ook beleidsmatige zaken. Hierdoor kunnen effectievere afspraken worden gemaakt en interventies worden gepleegd.

Grote Evenementen
Met de organisatoren van de Furieade en de Intocht Sinterklaas is intensief overleg gevoerd om het evenement veilig te laten verlopen. Als extra evenement is de wedstrijd tussen Excelsior-Maassluis en PSV samen met de hulpdiensten en organisatie begeleid. Ook is de jaarwisseling met betrokken partijen voorbereid om met zoveel mogelijk preventieve maatregelen letsel en schade te voorkomen.
Uiteraard adviseren de hulpdiensten bij alle vergunningaanvragen voor evenementen.

Op zaterdag 23 juni 2018 is door een aanvaring ruim 200 ton stookolie gelekt in het Rotterdamse havengebied. Gedurende de uren en dagen na dit incident hebben verschillende partijen zich ingezet om de gevolgen van de olielekkage te beperken. Als gevolg hiervan raakten ook vele zwanen besmeurd met de olie. De vervuilde zwanen werden spontaan aan de kant gebracht in Maassluis en daar door vele vrijwilligers opgevangen en provisorisch schoongemaakt. De vervuiling van de buitenhaven van Maassluis is beperkt gebleven.