Burger, bestuur en veiligheid

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Vaststellen uitvoeringsprogramma Integrale veiligheid
Het college heeft het uitvoeringsprogramma voor 2018 vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma zijn de voornemens van het college op het gebied van integrale veiligheid vastgelegd.

Speerpunten in 2018 waren:

High Impact Crimes

De aanpak van de high impact crimes heeft blijvende aandacht. In maart 2018 heeft het college hiervoor een Integraal plan van aanpak vastgesteld. Dit plan van aanpak is breder opgesteld dan alleen voor het onderwerp woninginbraken. Ook de aanpak met betrekking tot straatroven, overvallen, fietsendiefstallen, autodiefstallen en heling worden hierin benoemd. Concreet wordt hierin aangegeven welke acties worden verricht met betrekking tot de genoemde onderwerpen.
In 2018 heeft een aantal activiteiten plaatsgevonden, te weten: blijvende inzet van de buurtpreventen, drie keer inzet van de gele bus van WelzijnE25 tijdens de Donkere dagen door gemeente, politie en handhaving. De veiligheidsmarkt heeft in november 2018 plaatsgevonden.
Voor heling is beleidsmatig een en ander in gang gezet en zal dit in 2019 verdere uitvoering krijgen. De tekstkar is met regelmaat ingezet bij evenementen e.d. en ook is Burgernet blijvend gepromoot.

De Mobiele Camera Unit is in 2018 frequent in diverse wijken neergezet .

Ondermijning
Ondermijning, ofwel georganiseerde criminaliteit, bestaat uit alle vormen van misdaad die een bedreiging vormen voor de integriteit van onze samenleving. Ondermijnende criminaliteit is vaak een verwevenheid van de onderwereld met de bovenwereld; het is niet altijd zichtbaar of merkbaar, maar heeft wel zichtbare gevolgen voor de burger en de overheid. De aanpak hiervan vraagt om een georganiseerde overheid en een integrale aanpak. Een onderdeel hiervan is de bestuurlijke aanpak, op grond waarvan de overheid maatregelen kan nemen die de georganiseerde criminaliteit in de activiteiten belemmeren of frustreren. In december 2018 heeft het Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC) Rotterdam een Integraal Ondermijningsbeeld van de gemeente Maassluis opgesteld en aan de burgemeester overhandigd. Dit wordt gebruikt als analyse en basisdocument voor het opstellen van de Nota Ondermijning, welke in het voorjaar 2019 aan het college wordt aangeboden.

Veiligheidskamer
In de Veiligheidskamer werken partners uit het veiligheids- en sociaal domein samen aan de persoonsgerichte aanpak van casussen waarbij sprake is van problematiek op meerdere leefgebieden. In  de veiligheidskamer komen casussen op tafel waarbij sprake is van meervoudige problematiek en waarbij  sprake is van een veiligheids- en/of openbare orde probleem of een risico hierop.
De veiligheidskamer bestaat uit een Weegtafel en een casusoverleg. In de weegtafel (bestaande uit gemeente, politie, wijkteam en woningcorporatie) vindt de triage plaats. In het casusoverleg hebben naast gemeente, politie en woningcorporaties diverse zorgpartijen zitting. In het casusoverleg wordt de  casussen besproken, wordt bepaald wat de stand van zaken is en welke interventies (kunnen) worden ingezet. In totaal werden in 2018 56 casussen besproken in de veiligheidskamer.

Inzet handhaving en toezicht
De medewerkers van het gemeentelijk team Handhaving & Toezicht zijn standaard uitgerust met steekwerende vesten, handboeien en bodycams. Hierdoor is de uitrusting op gewenst niveau en de veiligheid voor de individuele medewerker toegenomen. Daarnaast is geïnvesteerd om de vakbekwaamheid van de medewerkers te vergroten om deze breed inzetbaar in te zetten. De opleidingen die onder andere gevolgd zijn: permanente her- en bijscholing BOA, Regeling toetsing geweld beheersing, Drank- en horecawet, VOP (elektriciteit), BHV, BRP, verkeersregelaar en radicalisering.
Er zijn in 2018 vijf hennepkwekerijen ontmanteld, 212 waarschuwingen uitgedeeld en 612 processen verbaal opgemaakt.

Hulpdiensten
Brandweer
De brandweer heeft in samenwerking met de gemeente een wervingscampagne gehouden wat geresulteerd heeft in vier kandidaten die overdag beschikbaar zijn. In 2019 starten zij hun opleiding.

Ambulancezorg
Het grootste knelpunt bij de ambulancezorg zijn de responstijden. Het personeelstekort is de belangrijkste reden dat de aanrijdtijden onder druk staan. Hierdoor zijn er te weinig ambulances beschikbaar naast de gelijktijdigheid van ritten en de onevenredige spreiding over de regio. Door de AZRR wordt krachtig ingezet op de werving van nieuw personeel. De inspanningen hebben er toe geleid dat er eind 2018 22 ambulanceverpleegkundigen en ambulancezorgprofessionals meer werkzaam zijn. Een deel van hen moet nog wel een opleidingstraject volgen om daadwerkelijk inzetbaar te zijn.  Daarnaast wordt er met het Erasmus MC nauw samengewerkt om personeel zowel op de Spoedeisen Eerste Hulp (SEH) als op de ambulance te kunnen inzetten. Om de spoedritten te ontlasten is ook een pilot “medium care” gestart waarbij het niet spoedeisend vervoer op een andere manier wordt verzorgd zodat er meer capaciteit vrij komt voor het spoedvervoer. Al deze maatregelen zullen tot een betere responstijd moeten leiden. Eind 2018 is een onderzoek gestart naar de factoren die van invloed zijn op de responstijden en welke zaken door AZRR zijn te beïnvloeden. Deze resultaten worden in 2019 verwacht.

Crisisbeheersing
De gemeentelijke crisisorganisatie is versterkt met nieuwe collega's die een rol daarbinnen vervullen. Begin 2018 is een onverwachte opkomstoefening gehouden. Bij het organiseren van trainingen wordt samengewerkt met de gemeenten Vlaardingen en Schiedam.