Lokale heffingen

Gemeentelijke leges

Gemeentelijke leges

De wettelijke grondslag van de leges algemene dienstverlening (titel I van de legesverordening) is opgenomen in artikel 229, eerste lid, onderdeel b van de Gemeentewet. Dit artikel zegt dat: “rechten kunnen worden geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten”. Op basis van dit artikel mag de gemeente de kosten van dienstverlening in rekening brengen bij de mensen die deze dienst vragen. De omgevingsvergunningen (titel II van de legesverordening) worden  geregeld op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). In de Wabo zijn ongeveer 25 voormalige regelingen onder gebracht die allemaal betrekking hebben op de fysieke leefomgeving. Het gaat hier om vergunningen voor bouwen, ruimte, natuur en milieu. De leges en vergunningen rond horeca, evenementen en prostitutiebedrijven (titel III van de legesverordening), zijn vastgelegd in de Europese Dienstenrichtlijn.

In de onderstaande tabel is de onderbouwing van kosten van de gemeentelijke leges en tarieven 2018 in beeld gebracht. Per onderdeel is uitgesplitst welke kosten (lasten taakvelden, overhead en BCF/ BTW) worden toegerekend aan een gemeentelijke product en met welke inkomstenraming rekening wordt gehouden. Op basis van deze gegevens kan de mate (%) van kostendekkendheid worden bepaald.

Legesverordening

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Titel 1 algemene dienstverlening

H1 burgerlijke stand

51.922

32.038

83.960

0

-29.661

-29.661

35%

H2 reisdocumenten & ned.identiteitskaart

432.538

190.867

623.405

0

-368.240

-368.240

59%

H3 rijbewijzen

124.014

59.558

183.572

0

-114.905

-114.905

63%

H4 verstrekkingen uit de basisregistratie

12.857

9.791

22.648

0

-18.890

-18.890

83%

H5 kiesregister

0

0

0

0

0

0

0%

H6 verstrekkingen ogv Wet bescherming persoonsgegevens

0

0

0

0

0

0

0%

H7 bestuursstukken e.d.

0

0

0

0

0

0

0%

H8 vastgoedinformatie

0

0

0

0

0

0

0%

H9 overige publiekszaken

32.181

24.508

56.689

0

-47.283

-47.283

83%

H10 gemeentearchief

0

0

0

0

0

0

0%

H12 leegstandswet

104

65

169

0

-169

-169

100%

H13 gemeentegarantie

4.553

195

4.748

0

0

0

0%

H14 marktstandplaatsen

0

0

0

0

0

0

0%

H15 winkeltijdenwet / H16 wet op de kansspelen / H21 drank- en horecawet / H20 Diversen (onderdeel APV)

105.030

67.340

172.370

0

-16.549

-16.549

10%

H18 kabels en leidingen

30.206

9.086

39.292

-64.943

-64.943

165%

H19 verkeer en vervoer

19.301

5.265

24.566

0

-18.045

-18.045

73%

H20 diversen (exclusief onderdeel APV)

162.853

17.396

180.249

-49.359

-49.359

27%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysiek leefomgeving / omgevingsvergunning (H 1-9)

H1 algemeen - H9 niet genoemde beschikking

360.883

173.453

534.336

0

-652.522

-652.522

122%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

horeca, organiseren van evenementen of markten, prostitutiebedrijven

0

0

0

0

0

0

0%

Totaal

1.336.442

589.562

0

1.926.004

0

-1.380.566

-1.380.566

72%

Korte toelichting per hoofdstuk

Burgerlijke stand (huwelijken)
De kosten voor een huwelijksvoltrekking bestaan uit personeelskosten, kosten van de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en overige kosten. Voor het voltrekken van huwelijken geldt dat de tarieven verschillen per locatie en tijdstip. Verder bestaat de mogelijkheid om op dinsdagochtend (van 09:00 - 09:30) een huwelijk kosteloos te laten voltrekken. Met name de grote belangstelling voor kosteloze huwelijken leidt tot een beperkte kostendekkendheid van dit product.

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaarten
Gemeente Maassluis hanteert de maximumtarieven die door het Rijk zijn vastgesteld. Dit houdt in dat naast de rijkskosten voor het reisdocument, de maximale bijdrage voor de gemeente wordt gevraagd.

Rijbewijzen
Voor het aanvragen van een rijbewijs wordt in de gemeente Maassluis ook het door het Rijk vastgestelde maximumtarief gevraagd.

Winkeltijdenwet / wet op de kansspelen / drank- en horecawet / diversen (onderdeel APV)
In dit overzicht is ervoor gekozen om enkele hoofdstukken die te maken hebben met de vergunningverlening in het kader van openbare orde en veiligheid samen te voegen.

Diversen
Onder dit hoofdstuk vallen onder meer de tarieven voor de aanvragen voor ligplaatsvergunningen in de Vlieten, de aanvragen voor naturalisatie, aanvragen van een Rotterdampas en van verschillende aanvragen van vergunningen op basis van de APV. De kosten en baten met betrekking tot deze aanvragen zijn opgenomen onder een verzamelpost met andere vergunningen op het gebied van openbare orde en veiligheid. Onder andere de lasten die betrekking hebben op de aanvragen tot naturalisatie leiden tot een lagere kostendekkendheid van dit hoofdstuk.

Titel 2 Omgevingsvergunning (H1-9)
De inkomsten van de omgevingsvergunningen zijn als gevolg van een hoger aantal bouwaanvragen dan gemiddeld incidenteel hoger uitgevallen dan geraamd. Hierdoor is op dit onderwerp de kostendekkendheid op realisatiebasis hoger uitgevallen dan 100%.

Algemene opmerking
Voor een aantal hoofdstukken uit de legesverordening ontbreken ramingen in de begroting. Dit is meestal vanwege het feit dat dit zo weinig voorkomt dat een raming niet te maken is. Deze opbrengsten hebben een incidenteel karakter en er worden als zodanig ook geen lasten en opbrengsten voor geraamd.