Lokale heffingen

Overige belastingen en heffingen

Overige belastingen en heffingen

Verordening lijkbezorgingsrechten
In de verordening lijkbezorgingsrechten zijn de tarieven opgenomen waarmee de lasten in de exploitatie van de begraafplaatsen worden gedekt. Met de aanleg van de nieuwe begraafplaats zijn de lasten aanzienlijk hoger dan in het verleden. In de praktijk blijkt echter ook dat de aula succesvol is en meer opbrengsten genereert dan verwacht. Dit compenseert een deel van de achterblijvende inkomsten van de grafrechten. De kostendekkendheid is hierdoor hoger dan begroot.

Het tarief met betrekking tot de lijkbezorgingsrechten is in 2018 met 1,5% (inflatiecorrectie) gestegen.

Lasten taakveld

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Rechten

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Begraafplaatsen

632.111

78.260

710.371

-21.793

-489.848

-511.641

Mutatie voorziening

0

-74.386

-74.386

Totaal

632.111

78.260

0

710.371

-96.179

-489.848

-586.027

82%

Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)
De tarieven van het bruggeld en het liggeld voor pleziervaartuigen zijn in 2018 niet stegen. Het ligplaatsgeld voor een vaste ligplaats in de haven is 1,5% (inflatiecorrectie) gestegen.
De hoogte van het zee- en binnenhavengeld wordt bepaald door het Havenbedrijf Rotterdam en is in 2018 met 1,0% gestegen ten opzichte van 2017.

De kostendekkendheid is laag, echter bij bijvoorbeeld de bruggeldverordening zijn de lasten van de kostenplaats 'bruggen, tunnels en viaducten' opgevoerd. Dit budget is een onverdeeld budget voor álle bruggen en tunnels in Maassluis, terwijl alleen bruggeld geheven wordt voor de beweegbare bruggen over de haven. Daarnaast is de pleziervaart géén bruggeld verschuldigd.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Haven- en bruggeld

Baten totaal

% Kosten dekkend heid

Bruggen, tunnels en viaducten

280.399

44.509

324.908

-23.768

-13.015

-36.783

Havens en ligplaatsen

147.617

19.009

166.626

-76.417

-76.417

Pleziervaart Haven

1.032

1.032

-7.326

-7.326

Totaal

429.048

63.518

0

492.566

-23.768

-96.758

-120.526

24%

Rechtenverordening
De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG-richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De werkzaamheden voor deze rechten zijn feitelijk identiek aan de werkzaamheden voor hoofdstuk 17 uit de eerdergenoemde legesverordening (Kabels & leidingen) en worden in de gemeentelijke organisatie ook door dezelfde afdelingen uitgevoerd. De lasten en baten zijn dan ook evenredig verdeeld over deze twee verordeningen.
In 2017 is gestart met een nieuwe digitale methode om deze tarieven te innen bij aannemers, waardoor controle en handhaving beter georganiseerd kon worden. Dit resulteerde in flink hogere inkomsten dan geraamd was.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Rechtenverordening

15.103

4.543

19.646

-32.472

-32.472

165%

Verordening marktgeld
Er wordt gestreefd naar marktgeldtarieven die 100% (het wettelijk maximum op begrotingsbasis) kostendekkend zijn. Met andere woorden: de kosten van markten worden door de marktkooplieden gedragen en niet door de gemeente c.q. de burger. De tarieven die Maassluis momenteel hanteert zijn voor 94% kostendekkend, en zijn niet gestegen ten opzichte van 2017.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Markt- geld

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Markten

27.760

9.068

2.334

39.162

-36.880

-36.880

94%

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven (voor de openbare dienst bestemde) gemeentegrond. Hierbij valt o.a. te denken aan terrassen, erkers, markiezen, lichtbakken aan winkels en het tijdelijke gebruik van gemeentegrond voor het plaatsen van containers. Precariobelasting is een ongebonden belasting, waarbij de gemeente de volledige vrijheid heeft in het vaststellen van de tarieven.

De Tweede Kamer heeft op 21 februari 2017 ingestemd met de wet die de heffingsbevoegdheid van precariobelasting voor openbare werken van algemeen nut beperkt. Dit betekent dat gemeenten geen precariobelasting meer kunnen heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Bij het wetsvoorstel heeft de Tweede Kamer een amendement aangenomen waarmee de voorgestelde overgangsregeling van 10 jaar wordt teruggebracht naar 5 jaar. Gemeenten die op 10 februari 2016 in hun belastingverordening een tarief hadden voor nutsnetwerken, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 precariobelasting op nutsnetwerken heffen.

Voor de gemeente Maassluis betekent dit dat er tot en met 2021 nog precariobelasting geheven kan worden op netwerken van nutsbedrijven (Stedin, Evides).Daarbij mogen maximaal de tarieven in rekening worden gebracht zoals die golden op 10 februari 2016. Deze tarieven zijn in 2018 daarom niet gestegen. De overige tarieven precariobelasting zijn met 1,5% (inflatiecorrectie) gestegen opzichte van de tarieven van 2017.