Lokale heffingen

Reinigingsheffing

Reinigingsheffing

De reinigingsheffingen kunnen worden onderverdeeld in een afvalstoffenheffing en reinigingsrechten.

De afvalstoffenheffing wordt, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, geheven van huishoudens. Reinigingsrecht wordt daarentegen geheven van bedrijven. Het verschil tussen reinigingsrechten en afvalstoffenheffing is dat het reinigingsrecht een zogeheten retributie is, terwijl de afvalstoffenheffing een belasting is.

De gemeente heeft namelijk de verplichting om het afval van huishoudens in te zamelen. Bedrijven hebben daarentegen de keuze om hun afval door de gemeente te laten ophalen, of door een commerciële afvalophaaldienst. Het heffen van een belasting is daarom niet toegestaan, het in rekening brengen van reinigingsrecht voor verstrekte diensten (het ophalen van bedrijfsafval) echter wel.

Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.

Huishoudelijk afval

De kosten van de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zijn in 2018 gestegen ten opzichte van 2017. Dit had verschillende oorzaken, welke in programma Beheer en Duurzaamheid aan de orde zijn gekomen.
Ook in de jaren na 2018 zullen de kosten stijgen. Dit heeft een aantal oorzaken. De tarieven die verwerkers rekenen voor het storten en verbranden van restafval zullen nog verder stijgen vanwege stijgende overheidsheffingen. Daarnaast stijgen de lasten vanwege de geplande vervangingsopgave van het huidige areaal ondergrondse containers. Ook de personeelslasten zullen nog toenemen (reiniging is arbeidsintensief).

Om deze lastenstijgingen te dekken, zijn de tarieven in 2018 gestegen ten opzichte van 2017. De tariefstijging bedroeg circa 7%: het tarief voor een meerpersoonshuishouden steeg van € 300,- naar € 321,- per jaar en dat van een eenpersoonshuishouden van € 258,- naar € 276,- per jaar.
Door deze extra lasten heeft er ook een grotere onttrekking aan de voorziening plaatsgevonden. Deze voorziening is hierdoor per 31-12-2018 tot nul gedaald en zal in de komende jaren weer gevuld dienen te worden. Schommelingen in de lasten zullen dus in 2019 vooralsnog niet vereffend kunnen worden via de voorziening.

In de exploitatie van de afvalinzameling wordt (een deel van) een aantal taken gedekt die niet meer geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting tot uitdrukking komen. Dit principe is niet anders dan voorgaande jaren, maar naar aanleiding van de gewijzigde BBV voorschriften is enkel de plaats waar de kosten worden verantwoord gewijzigd. In onderstaande tabel worden deze lasten verzameld en inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is uiteindelijk uitgekomen op 94%.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Leges

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen huishoudelijk afval

3.095.197

832.989

382.287

4.310.473

-127.719

-4.410.872

-4.538.591

Straatreiniging (65%)

450.367

156.601

606.968

0

Kwijtschelding gem.bel. (100%)

343.321

13.163

356.484

0

Duurzaamheids-centrum

23.460

23.460

0

Mutatie voorziening

-466.280

-466.280

0

Totaal

3.446.065

1.002.753

382.287

4.831.105

-127.719

-4.410.872

-4.538.591

94%

Bedrijfsafval

Het aantal contracten binnen bedrijfsafval is al enkele jaren stabiel, echter de kosten stijgen. De tarieven stegen in 2018 met 1,5% ten opzichte van de tarieven van 2017.

Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd op de kostenplaats 'verwijderen bedrijfsafval'. Vervolgens wordt er extracomptabel overhead aan toegerekend. De inkomsten zijn bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven.

Lasten taakvelden

Overhead

BCF BTW

Lasten totaal

Overige inkomsten

Reinigings recht

Baten totaal

% Kosten dekkendheid

Verwijderen bedrijfsafval

161.603

61.100

222.703

-254.419

-254.419

114%