Wegen
Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025 en de aanpak van de parkeerproblematiek en woon-school routes. Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verharding. Het reeds vastgestelde Wegenbeheerplan loopt van 2017 tot en met 2021.
De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem en de veranderende klimaatinvloeden.
Kwaliteitsniveau
Om de staat van de wegen goed in beeld te hebben en daar adequaat onderhoud op te kunnen plegen wordt het gehele areaal om de twee jaar onderworpen aan een globale visuele weg-inspectie (de laatste heeft plaatsgevonden in november 2017). Daarnaast wordt ieder jaar een schouw van de bestaande verhardingen uitgevoerd. De gemeente heeft circa 1,3 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer. Deze oppervlakte is te verdelen in goede, matige en slechte gedeelten.
Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de wegtypen weer. De classificatie is conform de CROW richtlijnen. Dit vormt de basis voor de prioritering van het onderhoud. De resultaten worden samengevat in een goed-matig-slecht verhouding.
Ook in 2018 is extra aandacht besteedt aan het verbeteren van de kwaliteit van de fiets-, en voetpaden.
Verhardingssoort | Goed 0 t/m 3 | Matig 4 t/m 6 | Slecht 7 t/m 9 | |||
2017 | 2015 | 2017 | 2015 | 2017 | 2015 | |
Asfalt | 82% | 68% | 5% | 16% | 13% | 16% |
Elementen beton | 56% | 55% | 33% | 37% | 11% | 8% |
Elementen gebakken | 44% | 46% | 39% | 41% | 17% | 14% |
Tegels | 32% | 34% | 57% | 52% | 11% | 13% |
Diversen | 44% | 49% | 39% | 37% | 13% | 14% |
Totaal | 52% | 50% | 35% | 37% | 13% | 13% |
Voor 2018 zijn geen actuele gegevens beschikbaar. Een update van deze tabel zal weer plaatsvinden nadat in het najaar van 2019 de tweejaarlijkse weginspectie is uitgevoerd.
Financiële consequenties
(bedragen x € 1.000) | |||
Begroting | Rekening | Investeringen | |
Onderhoud wegen | 2018 | 2018 | 2018 |
Wegen, straten, pleinen en verkeersaders | 1.690 | 914 | 2.943 |
Overige uitgaven wegen | |||
Straatmeubilair | 61 | 41 | 0 |
Gladheidsbestrijding | 67 | 61 | 0 |
Verkeer en invalidenparkeerkaarten | 229 | 272 | 0 |
Totaal | 2.047 | 1.288 | 2.943 |
(bedragen x € 1.000) | |
Reserve onderhoud wegen | |
stand 1 januari 2018 | 5.029 |
toevoeging 2018 | 0 |
onttrekking 2018 | -3.769 |
stand 31 december 2018 | 1.260 |