Middelen

Analyse saldo programma

Analyse saldo programma

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

-56.305

Definitieve begroting

-56.853

Verschil primaire-definitieve begroting

-548

v

Rekening 2018

-56.841

Verschil definitieve begroting-rekening

12

n

Specificatie

(bedragen x 1.000)

Toelichting

2e Bestuursrapportage 2017

-41

n

Eindejaarsbericht 2017

50

n

1e Bestuursrapportage 2018

-283

v

2e Bestuursrapportage 2018

-757

v

Eindejaarsbericht 2018

483

n

Verschil

-548

v

Verschillenanalyse

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

TV702

Treasury

De betaalde rente over de langlopende leningen bedraagt € 124.000 hoger dan begroot. Op het taakveld Overige baten en lasten is dit nadeel reeds voorzien voor een bedrag van € 119.000.

124

n

Nacalculatie van de aan de grondexploitaties door te berekenen rente leidt tot een nadeel van € 95.000.

95

n

TV704

Uitkeringen gemeentefonds

Het positieve resultaat wordt voor bijna € 95.000 veroorzaakt door verrekeningen van de uitkeringsjaren voor 2018. Dit is met name het resultaat van de decembercirculaire en houdt verband met ontwikkeling van de uitkeringsbasis en mutaties in de maatstaven. De decembercirculaire verscheen na het opstellen van het eindejaarsbericht 2018.Voor uitkeringsjaar 2018 is er een positief resultaat van ruim € 1,5 ton. Dit wordt deels veroorzaakt door de decemberciculaire en het positief bijstellen van de maatstaven (voornamelijk woz-waarden).Bij dit resultaat moeten twee kanttekeningen worden gemaakt. Allereerst moet er van een aantal woz-objecten de waarde nog worden vastgesteld, wat een negatieve uitwerking kan hebben op de hoogte van de algemene uitkering (anderzijds levert dit ook weer ozb-opbrengsten op). Uit recente informatie van onder andere het Centraal Planbureau blijkt dat de werkelijke uitgaven van het Rijk in 2018 fors achterblijven bij de begroting. Aangezien de definitieve hoogte van de gemeentefondsuitkering afhankelijk is van de hoogte van de rijksuitgaven (trap op-trap afsystematiek) zal dit nog leiden tot een verlaging van het accres 2018. Deze verlaging zal door het Rijk worden verrekend met de algemene uitkering in 2019. Gebaseerd op de cijfers uit de Najaarsnota van het Rijk wordt deze korting geraamd op € 200.000. Voorgesteld wordt om dit nadeel mee te nemen in de resultaatbestemming 2018.

-246

v

TV706

Overige baten en lasten

Vanwege de afname van de verplichtingen dient de voorziening oud werknemers voor een bedrag van € 54.000 vrij te vallen.

-54

v

Op het taakveld overige baten en lasten is een stelpost opgenomen voor de verwachte hogere rentelasten. Deze hogere lasten zijn daadwerkelijk gerealiseerd op het taakveld Treasury.

-119

v

Dit betreffen overschrijdingen van personeelskosten als gevolg van een personele aangelegenheid en de salarislasten van niet geraamde kosten van bovenformatieven.

167

n

TV707

OZB

De ozb-opbrengsten zijn met een kleine meeropbrengst van € 6.000 in lijn met de laatst vastgestelde raming. Daar staat tegenover dat de uitvoeringskosten Wet WOZ met € 44.000 zijn overschreden. Dit wordt mede veroorzaakt door de ingediende bezwaarschriften door de belanghebbenden ingeschakelde no cure, no pay-bureaus. In 2018 was dit 42% van het totaal aantal bezwaarschriften. Deze bureaus dienen na aanpassing van de WOZ waarde bij de gemeente een nota proceskosten in. Dit was in 2018 totaal € 20.600 en in 2017 totaal € 4.170. Tevens heeft in 2018 een medewerker zijn ontslag genomen en om de bezwaarschriften en de herwaardering 2019 tijdig klaar te hebben, moest extra menskracht worden ingehuurd.

38

n

Er is een storting in de voorziening dubieuze debiteuren gedaan om toekomstige verplichtingen op te kunnen vangen.

15

n

Apparaatslasten

15

Overige verschillen

-24

Verschil definitieve begroting-rekening

12

n