Analyse saldo programma
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | ||
Verschillenanalyse | |||
Primaire begroting | 20.772 | ||
Definitieve begroting | 22.373 | ||
Verschil primaire-definitieve begroting | 1.601 | n | |
Rekening 2018 | 22.248 | ||
Verschil definitieve begroting-rekening | -125 | v |
Specificatie
(bedragen x 1.000) | ||
Toelichting | ||
2e Bestuursrapportage 2017 | 28 | n |
Eindejaarsbericht 2017 | 119 | n |
1e Bestuursrapportage 2018 | -25 | v |
2e Bestuursrapportage 2018 | 1.530 | n |
Eindejaarsbericht 2018 | -51 | v |
Verschil | 1.601 | n |
Verschillenanalyse
tableCell19 | (bedragen x € 1.000) | |||
Verschillenanalyse | ||||
TV401 | Onderwijs | |||
Er is ingehuurd op onderwijsbeleid vanwege de tijdelijke afwezigheid van een medewerker. | 61 | n | ||
TV403 | Onderwijsachterstandenbeleid | |||
Vooraf was ingeschat dat voor de bekostiging van OAB in 2018 een (eenmalige) onttrekking aan de reserve Wmo en jeugd nodig was. Nu, na afloop van het jaar, blijkt dat de kosten lager (149k) uitvallen, waardoor de onttrekking (van 115k) niet gedaan hoeft te worden. | -81 | v | ||
Lagere onttrekking reserve Wmo en jeugd a.g.v. lagere kosten onderwijsachterstandenbeleid. | 115 | n | ||
TV406 | Kinderdagopvang | |||
De Sociaal Medische Indicatie (SMI) is in 2018 voor meer kinderen en meer gezinnen ingezet, dan in voorgaande jaren. De verwachting is dat het toekennen van deze indicatie in 2019 vergelijkbaar zal zijn. SMI wordt ingezet als een preventieve voorziening. Het gezin wordt ontlast en de kinderopvang draagt bij aan veilig en gezond opgroeien. Hiermee voorkomen we de inzet van andere (duurdere en intensievere) trajecten. De investering SMI betaalt zich ruimschoots terug. | 45 | n | ||
TV409 | Maatwerkdienstverlening 18- | |||
De werkelijke uitgaven bij de gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp bedragen € 5,1 miljoen. Dit is € 664.000 hoger dan in de begroting was opgenomen. De overschrijding zit met name op perceel D (daghulp op locatie), waar we op 176% hoger uitkomen dan begroot. Daarnaast Is er op perceel E (Pakket thuis, specialistische GGZ en intensief ambulante hulp) 62% meer verbruikt dan begroot. Drie grote aanbieders leveren op beide percelen het grootste deel van de zorg. | 664 | n | ||
De begroting lokale jeugdhulp is in de 2e bestuursrapportage met € 500.000 opgehoogd op basis van de prognoses van Rogplus. Door onder andere het effect van de genomen beheersmaatregelen is er een onderschrijding ontstaan van € 264.000. | -264 | v | ||
Op dit taakveld wordt een bedrag onttrokken uit de reserve Wmo en Jeugd van € 400.000 voor het tekort op de jeugdhulp. | -400 | v | ||
TV410 | Samenkracht en burgerparticipatie | |||
Het budget Gezond In de Stad (GIDS) is in 2018 niet volledig benut, omdat nieuw beleid is geschreven. Vanuit dit nieuwe beleid konden subsidieaanvragen voor het GIDS-geld gedaan worden vanaf de zomer 2018 (sluiting was 15 november). Deze initiatieven starten echter allemaal per 1 januari 2019. | -53 | v | ||
Er is ingehuurd zodat een aantal beleidsvelden binnen het sociaal domein bediend konden blijven worden, tijdens een periode van afwezigheid van een zieke medewerker. | 45 | n | ||
Het onbenutte budget 2018 GIDS-middelen (circa € 53.000) is in de reserve Wmo en jeugd gestort zodat het vanuit het nieuwe beleid toch ten goede kan komen aan mensen met een lage Sociaal Economische Status (SES). | 53 | n | ||
TV412 | Wijkteams | |||
Er is een onderschrijding op het wijkteam van € 236.000. Dit is te verklaren doordat openstaande vacatures laat zijn ingevuld. | -236 | v | ||
Het bedrag van € 236.000 wordt gestort in de reserve Wmo en Jeugd en dient daarmee als dekking voor het tekort op de jeugdhulp. | 236 | n | ||
TV413 | Veiligheid, jeugdreclassering en -opvang | |||
Gemeente Rotterdam brengt kosten in rekening met betrekking tot behandeling casussen Jeugdbeschermingsplein. Over 2018 was dit een bedrag van € 16.500. Deze waren niet opgenomen in de begroting. | 16 | n | ||
TV415 | JGZ/CJG | |||
Er is een voordeel (eenmalig) vanwege een afgerekende subsidie (basistakenpakket en maatwerk CJG 2017). | -46 | v | ||
Apparaatslasten | -42 | |||
Overige verschillen | -172 | |||
Verschil definitieve begroting-rekening | -125 | v |